Responsive ThemeForest Wordpress Theme Avada bigtheme.net/wordpress/themeforest/323-avada BIGtheme.net

Typography

Ocena korisnika:  0 / 5

Zvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivna
 

26. jul 2018.

Nekoliko visećih mostova na Ibru i Moravi decenijama služe za prelazak pešaka i automobila, iako je saobraćaj preko njih odavno pod zabranom, a baš na današnji dan 1987. u Mataruškoj Banji izbegnuta je veća tragedija kada su most i ljudi završili u reci

Milan Pantović iz sela Zamčanja ima prodavnicu tamo preko Ibra u Bogutovcu. Od kuće do radnog mesta nema ni pola kilometra ali u slučaju kad reku prelazi preko mosta. Međutim, ako bi poštovao inspekcijsku zabranu korišćenja te ćuprije, koju su građani sagradili još pre pola veka, morao bi obilazno preko Mataruške Banje, a tu ima petnaestak kilometara. Zato su meštani table o zabrani poskidali i većina na drugu obalu prelaze rizukujući, naročito kad je vetrovito, pa se most okačen o sajle jako leluja, a uz to ima i dotrajalih dasaka na podu. Milan i još poneki rizikuju i više, imaju ,,uzane“ automobile pa se često preko mosta kreću tako motorizovani, polako, metar po metar, zastanu na sredini naročito kad pod teretom sajle zaškripe, a čitava konstrukcija se gore - dole zaljulja...

U još lošijem stanju su drugi viseći mostovi, koje zovu pešački, a ima ih od Kraljeva do Ušća na Ibru još pet, ne računajući onaj ,,nov“ u Mataruškoj Banji. On je nov, jer je njegova obnova  usledila posle slučaja u kome samo pukom srećom živote nije izgubilo više ljudi. Naime, 26. jula 1987.godine održavao se  tradicionalni sabor u ovoj banji, naroda je bilo puno, bilo je gužve i na mostu tako da su pod teretom popucale sajle i mnoge ,,sabordžije'' su se našle u reci. Više njih je tada izašlo sa lakšim i težim ozledama...

Koji kilometar dalje, u selu Progorelici postoji uži viseći most sagrađen još 1951.godine. Prelazili su njime meštani sela Mataruga i Progorelice sve do pre desetak godina kada su istrošene sajle, takođe, popucale i jedna meštanka Mataruga umalo život nije izgubila. Posle su meštani most, koliko je to moglo, obnovili, ali danas preko njega, ipak, prelaze samo najhrabriji. Dalje uzvodno, pored pomenutog u Bogutovca ima još jedan uži viseći most preko koga može pelaziti samo po jedan pešak polako, reklo bi se kao cirkuzanti preko žice.

Takav je viseći most preko Ibra i u selu Cerje, a most u Dobrim stranama ranije su koristili uglavnom železničari. No, od kada je tamo železnička stanica ukinuta retko se preko njega usudi da pređe, recimo i najhrabriji ribolovac zbog sopstvene težine zvani ,,mrške“. Takođe, zbog stanja u kom je bio, sa visećeg mosta u Magliču, ispod srednjovekovne tvrđave, u proleće 2007. godine jedna meštanka obližnjeg sela se našla u nabujalom Ibru. Sigurne smrti, pošto nije bila plivač, spasili su je ljudi koji su se tu slučajno zatekli. Posle je pod mosta popravljen, zamenjene su daske, a kada se nedavno nakrivio ljudi iz gradske turističke organizacije su ga zbog turista koji obilaze tvrđavu ,,potkočili“, ali je od inspekcije ostala zabrana korišćenja.

Tu zabranu donosi, što gradska građevinska, što saobraćajna isnpekcija i to ne samo za ove na Ibru nego i na Zapadnoj Moravi ili na manjim rekama i potocima na području Kraljeva u slučaju kada procene da je neki most dotrajao ili oštećen. Inspektori se tako ,,pokrivaju“ odgovornosti, a meštani rizik preuzimaju na sebe uglavnom uklanjajući postavljene table čak i i fizičke prepreke da bi tuda prelezili, jer obilaznicama uglavnom moraju putovati znatno dalje.   

Inače, te viseće, a sada propale mostove preko Ibra, gradili su ponajviše meštani okolnih mesta koja su krajem tih šezdesetih godina bila puna ljudi, ali i iz pomoć tada ekonmski jačih kraljevačkih fabrika, železnice, putarskih preduzeća... Početkom sedamdesetih, o opštinskom trošku bili su čak urađeni projekti za njihovu ozbiljniju obnovu ali, najverovatnije, nije bilo novca.

- Ti mostovi su građeni bez građevinskih dozvola, što znači da ih u katastarskoj evidenciji nema. Neophodno ih je, da tako kažem, legalizovati da bi se mogli obnoviti ili podizati novi. Mi smo, recimo, ozakonili most u Magliču i urađen je projekat za njegovo obnovu, ali je predviđao ulaganje od 70 miliona dinara. Tog novca u gardskoj kasi nema... - kaže Aleksandar Nestorović, direktor Javnog preduzeća za uređivanje građevinskog zemljišta u Kraljevu.

Tako, dok se ti uslovi ne stvore i ovakvi mostovi će spajati ljude, ali ređe tokom zime i kad vetar jače duva dolinom Ibra.

autor: M. Dugalić

izvor: “Politika”

 

 

Ostavite komentar

Sva polja označena * su neophodna

2 Comments

  • Gost - Stanar

    Gost - Stanar

    70miloina dinara je oko 600 hiljada evra, toliko košta jedan viseći most, ko je , bre, ovde lud !? 
    • Ime: Stanar
  • Gost - MKV1

    Gost - MKV1

    Da li je stvarna cena takvog mosta 70 miliona? Deluje previše...
    • Ime: MKV1

Vreme

Kraljevo Serbia Fair (day), 3 °C
Current Conditions
Sunrise: 7:1 am   |   Sunset: 4:0 pm
80%     4.0 m/s     33.051 bar
Forecast
UTO Low: -1 °C High: 5 °C
SRE Low: -2 °C High: 5 °C
ČET Low: -5 °C High: 3 °C
PET Low: -3 °C High: 1 °C
SUB Low: -1 °C High: 5 °C
NED Low: -4 °C High: 0 °C
PON Low: -5 °C High: 2 °C
UTO Low: -2 °C High: 2 °C
SRE Low: -3 °C High: 4 °C
ČET Low: -2 °C High: 7 °C