Responsive ThemeForest Wordpress Theme Avada bigtheme.net/wordpress/themeforest/323-avada BIGtheme.net

Typography

Ocena korisnika:  0 / 5

Zvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivna
 

28. novembar 2018.

Odsjaj nekada moćne carevine i danas treperi u vazduhu iznad Beča: graciozne zgrade, brojni muzeji, čuvena bečka opera, dvorac Šenbrun, odličan gradski saobraćaj, samo su deo magije ovog grada od kojeg se može učiti

U okviru ciklusa predavanja "Gradovi od kojih se može učiti (arhitektonski putopisi)", arhitekta Mirko Miladinović održao je u kraljevačkoj biblioteci predavanje o Beču, koje je imalo za cilj upoznavanje članova Komore urbanističke i arhitektonske struke sa načinima rešavanja pojedinih urbanističkih izazova, kao i načinima uređivanja urbanih i arhitektonskih prostora, razvojem infrastrukturnih sistema, oblicima urbane opreme u gradu koji je predmet predavanja.

Prenosimo ovo predavanje kroz priču o Beču onako kako ga Miladinović doživljava kroz želju da lepote Beča predoči i onima koji uživaju da se u ovaj grad stalno vraćaju, i onima koji još nisu imali prilike da vide ovaj divan austrijski grad.

Zašto Beč i koje pouke mozemo dobiti da bi ovaj grad opravdao pripadanje grupi "Gradova od kojih se može učiti"?

Odsjaj nekada moćne carevine i danas treperi u vazduhu iznad Beča. Graciozne zgrade, brojni muzeji, čuvena bečka opera, dvorac Šenbrun, ali i odličan gradski saobraćaj, srpsko-hrvatski jezik na svakom koraku. Šetajući se centrom grada, od velikog prirodnjačkog i istorijskog muzeja, pored Parlamenta ili kroz velike parkove Burgarten i Volksgarten, pa pešačkom zonom preko čuvenog Štefanplaca sve do Dunava, posetilac iz Srbije, a naročito  Beograda će videti mnoge sličnosti u arhitekturi i građevinama Beča i Beograda. Ali, isto tako će videti i kako u osnovi iste zgrade u Beču i dalje sijaju u punom sjaju, dok su brojne takve građevine u Beogradu od nekada bele ili svetlosive boje postale crne, a fasade oronule do neprepoznatljivosti.

Možda i zato što je UN-Habitat klasifikovao Beč kao najprosperitetniji grad na svetu u 2012/2013. Grad je bio prvi na globalnoj poziciji za svoju kulturnu inovaciju 2007. i 2008. godine, a šesti na globalnom nivou (od 256 gradova) u Indeksu inovacija gradova 2014. godine, koji je analizirao 162 indikatora u pokrivanju tri oblasti: kulture, infrastrukture i tržišta. Beč redovno održava konferencije o urbanističkom planiranju i često se koristi kao studija slučaja od strane urbanističkih planera.

Ili zato što je između 2005. i 2010. godine Beč bio svetska destinacija broj jedan za međunarodne kongrese i konvencije, jer privlači više od 6,8 miliona turista godišnje.

Gradski centar je 2001. godine proglašen za UNESCO svetsku baštinu. U julu 2017. preseljen je na listu Svetske baštine u opasnosti.

Beč je u svetu poznat i kao grad muzike. Ovde su delovali mnogi slavni kompozitori: kao na primer Štrauß, Mozart, Beethoven i Haydn. Bečki filharmoničari ubrajaju se u sam svetski vrh, Staatsoper- bečka državna opera  je jedna od najboljih operskih kuća, Bečki dečaci oduševljavaju prijatelje muzike svuda po svetu, a Beč je uz to stekao ugled i kao metropola mjuzikla.

Poznat je Beč i kao grad "snova" po svom sugrađaninu Frojdu, ocu psihoanalize.

Zbog svega napred rečenog, a najviše zbog više od osamdeset godina socijalnog stanovanja u Beču -  "Beč je drugačiji". Godinama je ovo bio logo-zaštitni znak grada Beča. Čini se da ni za jedan drugi deo uprave to nije bilo toliko tačno kao za stanovanje u Beču. Socijalno stanovanje u Beču poteklo je iz međunarodno priznatog programa reformi 1920-ih godina i razvija se osamdeset godina.

Skoro 60% svih bečkih domaćinstava živi u subvencionisanim stanovima, uključujući i 220.000 u gradskim stanovima. Danas u Beču živi skoro 1,9 miliona stanovnika.

Zbog toga se moraju istražiti kontinuiteti i promene u istoriji socijalnog stanovanja u Beču: počev od situacija stanovanja u glavnom gradu Habsburške imperije koja je većini svojih stanovnika ponudila nerazumljivo siromaštvo, a ne slavu i bogatstvo; preko revolucionarnog pokreta samopomoći "bečkih naseljenika" nakon pada monarhije, njihov zahtev za samoodređen život i stanovanje u demokratskim zajednicama.

Nakon pokreta "Crveni Beč" se pojavio kao prva metropola u svetu kojom su upravljali socijaldemokrati, koji su izgradili deset hiljada stanova, Gemeindewohnungen (gradski stanovi) za najslabije slojeve stanovništva uprkos veoma teškim ekonomskim uslovima i na taj način razvili radikalno nove urbane kvalitete.

Da li je u priči o Beču važna i prošlost ?

Prošlost i istorija sačinjavaju mnoge pojedinačne priče. Priče u čijem središtu uvek stoji čovjek. Ljudi poput nas većeras. Tako je i sa istorijom grada Beča. Nije jednostavno u kratkim crtama prikazati nastanak i razvoj jedne metropole kroz stoleća, zapravo tokom 2000 godina. Ali se može malo zaviriti u prošlost. I tu otkrivamo priče o našem Beču i njegovoj istoriji.

Istorija grada Beča

Rimljani su ovaj grad nazivali Vindobona i ostaci iz rimskog doba još uvek se mogu videti u centru grada. U srednjem veku Beč je postao važno trgovačko sedište, posebno ćilibra i soli. U doba dinastije Habzburga ovaj grad se razvio u najveći ekonomski i kulturni centar Evrope tog vremena.

Doba vladavine Marije Terezije bilo je izuzetno važno za grad, jer je on tada postao svetski poznat i glamurozan. I danas grad obiluje istorijskim znamenitostima u stilu baroka i rokokoa, koji svedoče o tome.

Zlatno doba grada bila je, pak, vladavina Franca Jožefa i njegove supruge Elizabete, u drugoj polovini 19.veka, kada je Beč postao moderni grad i kada se u njemu razvijao umetnički stil – secesija. Kružna ulica izgrađena je 1857. godine na mestu starih zidina grada i to je uzrokovalo vrlo brz razvoj i izgradnju grada.

O arhitekturi.

Bečku arhitekturu karakteriše šarolikost stilova mnogobrojnih istorijskih epoha počevši od romanske Rupretove crkve, preko gotske katedrale Svetog Stefana i barokne Karlove crkve, do građevina iz doba klasicizma i moderne. Posebno treba izdvojiti arhitekturu istoricizma (u Austriji tkzv. Vreme osnivača, (nem. Grunderzeit) do pred kraj 19. veka koja je i u ostalim gradovima Monarhije poput Praga i Budipešte ostavila autentično arhitektonsko obeležje. Primeri iz ovog perioda su neogotska kao i posebno interesantna i retka arhitektura neorokokoa koja se upotrebljavala uglavnom u unutrašnjosti zdanja u obradi enterijera. Jugendstil je najbolje uočljiv na čuvenoj zgradi Secesije, stanici podzemne železnice Karlov trg kao i crkvi Sv. Leopolda Otoa Vagnera tu je još i Palais Hoyos , Art Nouveau .

U Beču su se sastajali i školovali mnogi svetski poznati arhitekti, oblikovavši svoje ideje neretko pod uticajem bečke arhitekture. Neki od njih su Adolf Los, Oto Vagner, Jože Plečnik, Rihard Nojtra, Jozef Frank i drugi.

Početkom 1960-ih, bečka posleratna arhitektura postavila je nove naglaske u gradu. U osamdesetim i devedesetim godinama, predložene su revolucionarne stambene zgrade. I u prvoj deceniji 21. veka pojavile su se nove arhitektonske znamenitosti u Beču, kao što su MuseumsQuartier i Danube City.

Beč je na ovom predavanju predstavljen u jednom sasvim novom svetlu sa objektima koje većina posetilaca nije obišla ili primetila. Radi se o "novom Beču" na odabranih pet lokacija u gradu.

Prvi projekat Lake City Aspern 

Tip projekta: Prvo mesto na međunarodnom konkursu, masterplan, smernice za dizajn, strategija implementacije i analiza velikog broja studija slučaja.

Lokacija: Vienna, Austria

Klijent: Vienna City

Program: 240 ha lokacija, 1 000 000 m2 stanovanje, 1 000 000 m2 poslovni prostor, komercijalni prostor, socijalne delatnosti, 50 000 stanovnika.

Godina projekta: 2005- Ukupna vrednost investicije: oko 5 € milijardi.

Status: U procesu projektovanja I izgradnje

Razvoj Lake City Aspern je jedan od najvažnijih i najvećih evropskih projekata urbanog razvoja. Projekat odgovara brzom i dinamičnom urbanom rastu Beča na zahtev za kvalitetnim i pristupačnim stanovanjem. Istovremeno, ona odražava međunarodnu debatu o urbanim transformacijama sa fokusom na pitanja poput urbane kompaktnosti i progušćavanja (predstavlja takođe i renesansu visokih zgrada), pitanja životne sredine i mobilnosti i aspekti zajedničke ekonomije (urbana zajednica) , koji su svi na dnevnom redu. Kao što je slučaj u Lake City Aspern, u mnogim gradovima stvaranje novih kompaktnih četvrti odvija se u vezi sa konverzijom bivših industrijskih ili komercijalnih zgrada ili zemljišta.

Drugi projekat WU na obodu Pratera

Campus WU, drćavni univerzitet ekonomie i biznisa, je dizajniran da bude okruženje u kojem ljudi mogu da se sastanu, komuniciraju, proučavaju, rade i opuste. Atraktivne karakteristike na terenu, pored univerzitetskih poslova, garantuju urbani život u kampusu.

Otvoreni tereni između zgrada imaju dosta udobnih prostora za sedenje i pozivaju prolaznike da sede i da se opuste neko vreme.

Ovo je prostor za 25000 studenata i 1500 zaposlenih, ukupni troškovi izgradnje su 492 miliona evra i bilo je potrebno 41 mesec da se završi izgradnja: novi kampus Vienna University of Economics and Business je novi arhitektonski reper pored Pratera. Zgrade su projektovane od svetski priznatih biroa:

Zaha Hadid Architecture iz Hamburga su bili zaduženi za projekat “Biblioteke i centra za učenje".

CRABstudio iz Londona je bio zadužen za D3 fakultetsku zgradu i administrativni objekat.

Studio  Hitoshi Abe iz Sendai, Japan je projektovao fakultetsku zgradu D2 i “Studentski centar".

Estudio Carme Pinós S.L. iz Barcelone je dizanirao fakultetsku zgradu D4.

NO.MAD Arquitectos iz Madrida projektovao je "Executive Academy".

BUSarchitektur ZT Gmbh  iz Beča je projektant fakultetske zgrade D1 i "Studentskog Centra".

Treći projekat Sonnwendviertel

Oko Glavne stanice, potpuno novo urbano područje se sada pojavljuje na bivšoj OBB lokaciji. Ukupno se gradi oko 5.000 stanova za smeštaj 13.000 stanovnika, kancelarije za 20.000 zaposlenih i prostor za hotele, prodavnice, usluge i ugostiteljske poslove. Oblast razvoja opštine okružuje Viedner Gurtel na severu, Arsenalstraße na istoku, kao i Sonnvendgasse i Gudrunstraße na jugu i zapadu.

Oblast južno od lokacije označena je prvenstveno za atraktivan stambeni četvrt oko Helmut-Zilk-Park-a od 7 hektara. Ugao Viedner Gurtel i Arsenalstraße je novi dom Erste Campus-a, novog sjedišta Erste Group Bank AG. Odmah na jugu, investitor nekretnina gradi kancelarijski / stambeni kompleks. Južni predvorje željezničke stanice određeno je za sedište OBB Group.

Četvrti projekat Austria campus

Novi AUSTRIJSKI KAMPUS u drugom okrugu u Beču pokriva područje veće od Pentagona u Vašingtonu, a njegov kapacitet je takav da može da obezbedi poslove za veliki broj malih gradova.

U neposrednoj blizini Praterstern u 2. okrugu, Austrijski kampus biće kreiran iz različitih kancelarijskih kompleksa do 2018. godine.

Posebno stvorena infrastruktura nije samo dobro integrisana u mrežu javnog prevoza, već obogaćuje i ukupnu ponudu Leopoldstadta: Pored kancelarijskog prostora, realizirani su i vrtić, ugostiteljski objekti, razni maloprodajni prostor za kupovinu, kao i konferencijski centar i hotel.

Na osnovu ukupne površine 850.000 m², u samom srcu Beča, novi okrug sa 10.000 stanova i 20.000 radnih mjesta se pojavljuje do 2025. godine. Trenutno, više od 2.000 građevinskih radnika je u akciji na bivšoj Stanici Beča Sjever, tako da prvi deo ovog gigantskog građevinskog projekta može se završiti do 2018. godine.

 Peti projekat Hauptbanhof

Nova stanica je od ključnog značaja za transportni sistem grada jer će vozovi po prvi put moći da se ukrštaju na jednom mestu.

Rad švajcarske firme Theo Hotz Partner Architekten, zapravo je projekat rekonstrukcije postojeće centralne stanice koji je omogućio da ovo saobraćajno čvorište postane funkcionalnije ali i arhitektonski atraktivnije. Svakako, najzanimljiviji segment stanice iz arhitekonskog ugla jeste skulpturalna krovna konstrukcija.

Nova glavna stanica izgrađena je na lokaciji između bivših jugoistočnih i istočnih stanica i Sudtiroler Platz. Nova glavna stanica je sagrađena kao prolazna stanica. Po prvi put, vozovi dolaze u prestonicu iz svih pravaca i idu do odredišta u svim pravcima.

U novoj centralnoj stanici, putnici imaju koristi od direktnih i brzih veza i mogu da brzo i udobno menjaju vozove na istoj platformi. Osim brzih tranzita i lokalnih linija za voz, služe ga podzemni U1, kao i dve autobuske linije (13A i 69A) i tri tramvajske linije (18, D i O). Udaljenosti za putnike koji menjaju prevoz  između linija su kratki; nova stanica je nekoliko stotina metara bliže podzemnoj železnici Sudtiroler Platz od prethodne zgrade, a postoji i podzemni hodnik koji povezuje dve glavne stanice. Potrebno je samo pet minuta da odete iz centralne stanice u Beču do centra grada (stanice Sv. Stepena) pod zemljom, a samo 12 minuta do Internacionalnog centra Beča (Kaisermuhlen-VIC). U1 vozovi dolaze u kratkim intervalima, u proseku tri do četiri minute u toku dana u radnim danima.

                                                Mirko Miladinović

                                                arhitekta

naslovna fotografija: Pixabay

Ostavite komentar

Sva polja označena * su neophodna

0 Comments

Vreme

Kraljevo Serbia Light Snow Showers, 0 °C
Current Conditions
Sunrise: 7:4 am   |   Sunset: 4:1 pm
99%     1.8 m/s     33.017 bar
Forecast
PET Low: 0 °C High: 1 °C
SUB Low: 0 °C High: 1 °C
NED Low: -2 °C High: 1 °C
PON Low: -5 °C High: -1 °C
UTO Low: -3 °C High: 0 °C
SRE Low: -5 °C High: 0 °C
ČET Low: -6 °C High: 0 °C
PET Low: -5 °C High: 3 °C
SUB Low: -1 °C High: 2 °C
NED Low: -3 °C High: 1 °C