Responsive ThemeForest Wordpress Theme Avada bigtheme.net/wordpress/themeforest/323-avada BIGtheme.net

Typography
Zvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivna
 

15. novembar 2018.

U Kraljevu i okolini sve je više prevoznika koji svoje firme sele u Sloveniju; a vozači se obučavaju kako bi otišli u neku od evropskih zemalja, pa je sve teže pronaći vozače za teške kamione

Vojska je ranijih godina kod nas bila najveći „centar” za obuku vozača. Kome nije išla škola ili je za svoje buduće zanimanje birao da bude vozač pogodovalo je da se iz vojske vrati sa dozvolom za putnička i teretna vozila i to sa prikolicom. I, onda, što se kraljevačkog područja tiče, u „Autotransport”, pa autobusom ili kamionom diljem zemlje i Evrope.

Danas nema „Autotransporta”, umesto kamiona i kamiondžija tamo će dve hiljade žena u dogledno vreme šiti farmerice, a i vozačka dozvola mnogima je nedostižna. Ne zbog nedostatka znanja i veštine, nego usled nemanja novca za obuku, koja za vožnju teretnih vozila košta i do 3.000 evra.

U kraljevačkim auto-školama nam objašnjavaju da je sve manje onih koji se obučavaju da bi sa vozačkom dozvolom tražili posao, već su to uglavnom polaznici kojima vlasnici plaćaju obuku uz ugovor da najmanje dve godine kod njih budu u radnom odnosu. A posle, najveći broj tih vozača odlazi na rad u evropske zemlje. Oni koji kao životni put i cilj vide na drumovima u teškim kamionima ili autobusima uglavnom bi da voze za inostrane prevoznike. Tako razmišlja i većina od trideset đaka u odeljenju za školovanje vozača motornih vozila u kraljevačkoj elektrosaobraćajnoj školi.

Stoga je situacija takva da iz dana u dan sve više manjka vozača u Srbiji, kako za teške teretne kamione tako i za autobuse.

To je velika nevolja i ne vidim skorije rešenje. Mi smo primorani da ljude vraćamo iz penzije, da činimo prekršaje, recimo u pogledu dužine radnog vremena i da rizikujemo kada je reč o bezbednosti u saobraćaju. Zarade smo primorani stalno da podižemo, a vozači svesni da ih nema dovoljno ponekad ucenjuju, biraju vozila, naprečac odustaju od posla... Eto, mi trenutno plaćamo obuku za 12 budućih vozača iako znamo da će oni kod nas, prema dogovoru raditi dve godine i pitanje je koliko će njih duže ostati – kaže Zoran Vulović, vlasnik autoprevozničke firme sa sedištem u Kragujevcu, a koja pokriva i znatan deo javnog prevoza u Kraljevu.

O sličnim problemima razgovaramo i sa Ljubinkom Zlatićem, koji se u svom preduzeću bavi i prevozom robe teškim kamionima u međunarodnom saobraćaju, a inače je predsednik Udruženja prevoznika za takav vid transporta.

Mi smo više puta protestovali i ukazivali šta će snaći prevoznike u Srbiji, u kojoj je oko 150.000 kamiona, a došlo se do toga da nedostaje nekoliko hiljada vozača. Bez obzira na to što vozač u međunarodnom saobraćaju prosečno može da zaradi 1.500 do 2.000 evra mesečno - on odlazi, poslednjih meseci uglavnom u Sloveniju. Tamo se sele i firme sa ovog područja. Zašto? Vozač brže i lakše dobija licencu osposobljenosti za međunarodni saobraćaj, može i više kilometara da pređe i više da zaradi, jer kamion koji vozi ne čeka na graničnim prelazima po dva dana. Za vlasnike firmi je pogodnije, jer sve je jednostavnije i brže i nema, kao kod nas gotovo sedmičnih tehničkih ispitivanja vozila... Nije tu problem samo što Srbija nije članica EU, jer postoje zakonski propisi, recimo o slučajnom uzrokovanju robe na carinskim prelazima, ima oprema za skeniranje ali to naši carinici ne primenjuju i ne žure, već se na prelazima čeka i čeka – tvrdi Zlatić.

U Novom Pazaru je, što se vozača „teretnjaka” tiče, još veći problem, pošto tamo postoji oko tri hiljade registrovanih kamiona, a prevoznička delatnost čini više od deset odsto gradske privrede. Vozač, kažu vlasnici pojedinih firmi, kod njih može da zaradi mesečno i do 1.800 vera, ali uprkos tome većina njih hoće da vozi za inostrane poslodavce. Zato je u vozilima sa novopazarskim tablicama tek trećina iz ovog grada, a ostali su, uglavnom privremeno do odlaska preko „grane”, iz drugih krajeva Srbije.

autor: Miroljub Dugalić

izvor: "Politika"

 

Ostavite komentar

Sva polja označena * su neophodna

0 Comments