Responsive ThemeForest Wordpress Theme Avada bigtheme.net/wordpress/themeforest/323-avada BIGtheme.net

Typography
Zvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivna
 

20. avgust 2019.

Prvi ugovor niškog aerodroma zaključen je šest meseci posle otvaranja, a letovi su krenuli godinu dana kasnije, kažu nadležni, dodajući da je prihvat jednog aviona po satu dovoljan da „Morava“ ima više od 300.000 putnika godišnje

Vojni aerodrom „Lađevci“ nije političkom voljom konvertovan u civilno-vojni aerodrom „Morava“, za tu konverziju nije potrošeno 30 miliona evra, nije tačno da je rekonstrukcija urađena nestručno i da taj aerodrom ničemu neće koristiti, kaže se u reagovanju pres službe kabineta potpredsednice vlade i ministarke građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorane Mihajlović na tekst „Aerodrom Morava bez aviona i putnika“, koji je nedavno objavio dnevni list „Danas“.  

U ovom saopštenju ističe se da činjenice u potpunosti demantuju navedene neargumentovane tvrdnje i dodaje:

1. Vlada Srbije je 1. juna 2010. godine, na predlog Ministarstva odbrane zaključkom dala saglasnost da se na vojnom aerodromu organizuje avio-transport putnika i stvari. Ovakav predlog bio je, verujemo, motivisan pre svega ekonomičnim, racionalnim i efikasnim korišćenjem postojećeg infrastrukturnog kapaciteta. U to vreme izgrađeni su putnički terminal (nisu završeni svi arhitektonski radovi, kao ni opremanje), platforma i deo staze za voženje aviona do piste.

Aktuelna Vlada je, ceneći pre svega strateški povoljan, centralni geografski položaj Aerodroma „Morava“, ali i povezivanje aerodroma sa ostalim vidovima saobraćaja (a posebno imajući u vidu planiranu izgradnju Moravskog koridora), donela odluku da se završe svi započeti radovi, osposobi aerodromski operater i stvore uslovi za ishodovanje Dozvole za korišćenje aerodroma prema karakteristikama piste i ostalim tehnološkim uslovima.

2. Država je do sada uložila nešto manje od 25 miliona evra u Aerodrom „Morava“. Planirana vrednost investicija iz 2010. godine je bila 32 miliona evra. S obzirom na to da aerodrom poseduje samo jednu pistu koja je inicijalno projektovana za vojne avione čija je masa značajno manja, u planu je izgradnja potpuno nove piste, i dodatno će biti obezbeđeno još najmanje 25 miliona evra.

3. Na Aerodromu „Morava“ nisu rađene rekonstrukcije. Završeni su svi arhitektonski i građevinski radovi na putničkom terminalu i pomoćnim objektima, pista je na jednom kraju proširena radi okretanja aviona i, zajedno sa stazom kojom se povezuje sa platformom za parkiranje aviona, cela presvučena novim slojem asfalta.

4. Datumima početka redovnog avio-saobraćaja sa Aerodroma „Morava“ se ne licitira, već se započinju pregovori sa potencijalnim prevoziocima u skladu s profesionalnim pristupom i najboljom svetskom praksom. Uspostavljanje redovnih letova očekuje se do kraja ove godine ili najkasnije do leta 2020. Uvereni smo da će u kratkom vremenskom periodu, od svega nekoliko godina, ovaj aerodrom dostići visok nivo iskorišćenosti raspoloživih kapaciteta i standarde koji su trenutno zastupljeni na svim modernim aerodromima.

Mešaju se pojmovi radnog vremena aerodroma i vremena otvorenosti aerodroma za saobraćaj, koje je simbolično dato „jedan dan u nedelji dva sata“ iz administrativnih razloga. Aerodrom je otvoren 28. juna ove godine, kada je dobio dozvolu za korišćenje od Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije, jedinog ovlašćenog tela koje daje dozvole za rad aerodromima i ima mogućnost prihvata i otpreme svakoga dana 24 časa, na zahtev avio-kompanija. Radno vreme zaposlenih je definisano odlukom i ono je od 7. 30 do 15.30 časova. Otvorenost aerodroma je sredom od 12 do 14 časova, ali samo do prvih „redovnih“ letova sa „Morave“.

Do tada, prioritet je sticanje iskustva novozaposlenih radnika da, u skladu sa međunarodnim propisima i standardima, pored neophodnih licenci, u potrebnoj rutini efikasnije obavljaju poslove vezane za bezbedno opsluživanje putnika, robe i vazduhoplova. Ovaj proces se sprovodi paralelno, dok traju pregovori sa potencijalnim korisnicima – avio-kompanijama.

Bonus video:

Razlog zbog kog avio-kompanije još nisu otpočele sa saobraćajem je proceduralne prirode. Prvo, vazduhoplovne publikacije sa neophodnim informacijama o aerodromu, na osnovu kojih se definiše tip vazduhoplova kojim će se pružati usluge prevoza, u skladu sa propisima, postale su dostupne neposredno pred otvaranje aerodroma. Drugo, i još značajnije, u toku je ispitivanje opslužnog područja aerodroma u smislu potreba za prevozom putnika i robe prema određenim destinacijama. Obe stvari podrazumevaju ozbiljan rad kompanijskih stručnjaka za proučavanje tržišne ponude aerodromske infrastrukture.

Iako je u julu 2014. godine niški aerodrom bio otvoren, prvi ugovor je zaključen nakon šest meseci, a prvi letovi započeti su 1. jula 2015. godine.

Aerodrom „Morava“ poseduje četvoroslovni ICAO kod LYKV. Na taj način je, pored prethodno osposobljenog sastava, svega izgrađenog i adekvatne opreme, ispunjen uslov za njegovu registraciju, odnosno:

Aerodrom „Morava“ je dobio dozvolu za korišćenje.

Netačna je tvrdnja da je aerodrom dobio privremenu dozvolu.

– „Aerodromi Srbije“ su još u proleće 2019. godine sa Ministarstvom odbrane zaključili ugovor o delovima aerodroma koje će zajednički koristiti, a tu su upravo pomenute manevarske površine aerodroma.

– Obrazac prijave za novi identifikacioni kod lokacije može se dobiti na sledećoj IATA veb-stranici http://www.iata.org/services/Pages/codes.aspx

Ova prijava mora biti popunjena od strane avio-kompanije koja vrši operacije na tom aerodromu. Aplikacija se ne podnosi od strane aerodroma ili vazduhoplovne vlasti. „Er Srbija“ je kao članica IATA zatražila dodeljivanje troslovnog IATA znaka i očekuje se da će i ta procedura biti ubrzo gotova. Aplikaciju niko ne bi mogao da podnese da aerodrom prethodno nije dobio dozvolu. Inače, troslovna IATA oznaka se pored aerodroma dodeljuje i železničkim stanicama, a prvenstveno služi za manipulacije u vezi sa prihvatom ili otpremom putnika i robe, na primer nalazi se na tagovima za prtljag koji se plasiraju na šalterima za registraciju putnika i slično. U navigacijskom smislu za letove do i sa aerodroma nema nikakvog značaja niti funkcije.

Na platformi ispred terminalne zgrade nisu izvođeni građevinski radovi, već samo novo obeležavanje da vazduhoplov koji sleti može da prilikom isparkiravanja izvrši bezbedan samomanevar ili će se on obaviti vučnim vozilom.

Vojna pista je presvučena novim slojem asfalta i opremljena je novim sistemom svetlosnog obeležavanja koji i civilnim, ali posebno vojnim avionima, omogućavaju neuporedivo bezbednije korišćenje aerodroma u uslovima smanjene vidljivosti i noću.

Aerodrom „Morava“ trenutno može da prihvati jedan avion po satu, što je više nego dovoljno da ima ukupan broj putnika veći od 300.000 godišnje.

Na Aerodromu „Morava“ biće izgrađena i nova, najmodernije opremljena pista na Balkanu, koja će moći da prihvati i najveće avione na svetu poput „boinga B-747“ ili „erbasa A-380“. kaže se, između ostalog, u saopštenju pres službe kabineta potpredsednice vlade i ministarke građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zotane Mihajlović, koje je objavljeno na sajtu lista "Danas"

Ostavite komentar

Sva polja označena * su neophodna

1 Comments

  • Gost - Stanar

    Gost - Stanar

    Važno je da je bilo svečano otvaranje !
    • Ime: Stanar