Responsive ThemeForest Wordpress Theme Avada bigtheme.net/wordpress/themeforest/323-avada BIGtheme.net

Typography
Zvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivna
 

4. novembar 2019.

Završena je konzervacija plaštanice Antonija Heraklejskog koja se čuva u riznici manastira Studenice i jedna je od svega nekoliko sačuvanih istorijskih tkanina u baštini srpskog naroda

U Narodnom muzeju u Beogradu završena je konzervacija dragocene srednjovekovne tkanine iz riznice Manastira Studenice. U pitanju je plaštanica Antonija Heraklejskog, koja je jedna od svega nekoliko sačuvanih istorijskih tkanina u baštini srpskog naroda. Plaštanica je ime dobila prema svom darodavcu, kako je izvezeno na samom predmetu, na grčkom jeziku, u donjem desnom uglu: † Μνήσθητί Κ(ύρι)ε τῆς ψυχῆς τοῦ δούλου σου ǁ ᾽Αντωνιουͨ Ηραχλεια(ς),  u prevodu: „Pomeni, Gospode, dušu raba svoga Antonija Heraklejskog“. Smatra se da je Antonije Heraklejski bio mitropolit Herakleje trakijske, i da je učestvovao na unionističkim saborima u Ferari i Firenci 1438-1439. godine, tako da se predmet datuje u kraj XIV, prvu polovinu XV veka.

Detalj plaštanice sa imenom darodavca Antona Heraklejskog (foto Srđan Vulović, Narodni muzej Kraljevo)

Plaštanica (σινδών) je platno u koje je prilikom pogreba uvijeno telo Hristovo, tako da plaštanice imaju izvezeno ili naslikano telo Hrista neposredno po skidanju sa krsta. Plaštanica Antonija Heraklejskog pripada himnografskom tipu plaštanica.

Na površini u obliku izduženog pravougaonika, čija je osnova svila boje tamne višnje, izvezeno je pozlaćenim srebrnim, srebrnim i svilenim koncem raznih boja i nijansi, telo Hristovo, koje je skinuto sa krsta. Oko njega je pet anđela, od kojih su četiri sa ripidama i učestvuju u liturgiji, dok peti lebdi iznad tela Hristovog pokazujući u nebo, gde će se Gospod uzneti. Ispod Hristovog tela, između anđela, nalazi se natpis pisan na grčkom, ali ćiriličnim diktusom: † Ώς ό ληστής όμολογώ σοι ǁ Μνήσθτί μου, Κ(ύρι)ε, ἐν τῆ βασιλεία σου ǁ ʼΑμὴν λέγω σοι σήμερον μετʼ ἐμοῦ ἐση ἐν τ₠ῷ Παραδείσῳ, odnosno „Kao razbojnik ispovedam ti pomeni me, Gospode, u carstvu svome. Zaista ti kažem danas ćeš biti sa mnom u Raju“, citat iz Jevanđelja po Luki (23, 39-43). Oko kompozicije je široka vezena bordura s motivom vezenih krugova, u kojima se naizmenično smenjuju krstovi i svastike, dok je između lozica.

Detalj plaštanice sa likom Hrista (foto Srđan Vulović, Narodni muzej Kraljevo)

Prvobitnoj tkanini sa zlatovezom dodat je okvir od broširanog somota. Broširanje metalnim koncem na somotu tkanom sa više od jedne boje, u ovom slučaju crvenom, žutom i plavom, predstavlja vrhunac tehničkog dostignuća i umetničke prefinjenosti. Oba tekstila predstavljaju jedinstvenu celinu.

Konzervacija ovog izuzetno dragocenog predmeta započela je 2014. godine, u Narodnom muzeju u Beogradu. Uključivala je opsežan istraživački, multidisciplinarni pristup, kako bi bili istraženi svi materijali od kojih je plaštanica napravljena, kao i oni koji su upotrebljeni za dekoraciju, ali i istorijska pozadina samog predmeta i njegovog darodavca. Projektom je rukovodila Željka Temerinski, muzejski savetnik i konzervator Narodnog muzeja u Beogradu. U poslednjoj fazi konzervacije tokom 2019. godine, kao saradnici uključili su se konzervatori za tekstil: Marija Labudović Pantelić (Muzej primenjene umetnosti u Beogradu), Milica Mirković (Etnografski muzej u Beogradu) i Marina Kostić, spoljni saradnik.

Detalj plaštanice sa likom anđela (foto Srđan Vulović, Narodni muzej Kraljevo)

U međuvremenu, za Plaštanicu je napravljena posebna klima vitrina, koja obezbeđuje optimalne konzervatorske uslove za njeno trajno čuvanje u manastiru Studenici. Svi ovi projekti realizovani su koordinacijom Narodnog muzeja Kraljevo, koji od 2012. godine sistematski radi na uređenju Studeničke riznice i brizi o njenom materijalu. Projekte u kontinuitetu finansira Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije.

izvor: Narodni muzej Kraljevo

fotografije: Srđan Vulović, Narodni muzej Kraljevo

 

 

Ostavite komentar

Sva polja označena * su neophodna

0 Comments